2013. április 7., vasárnap

Bárányhimlő! Oltás vagy betegség?


Matos Maja: Bárányhimlő



Tegnap reggel elég korán felkeltem.

Jókedvüen a fürdőbe siettem.
Belenéztem a tükörbe, jaj nekem!
Csupa piros pöttyöcske lett a testem!

Kettő kicsi piros folt az orromon,
Három ronda terpeszkedik karomon.
Hol lehet még? Felhúzom az ingemet,
Csupa-csupa pötty fedi a testemet.

Nézd csak anya! Mennyi lett a puklika!
Olyan vagyok, mint a pettyes katica.
Ám a versenyt, mindenképpen én nyertem.
Sokkal több a piros folt a fejemen!


A kép és a vers forrása.


Nálunk a 2008-ban kapott védőoltást a bárányhimlő ellen Vivi és Ruben, akkor voltak 6,5 és 4,5 évesek. Semmi hátrányát nem láttam eddig, és majd kell valamikor ismételni...
De ez akkor volt, amikor Fruzsi (9,5 évesen) hozta haza, és ahogy nála kijött, a kisebbeknél még lappangott, így megkaphatták az oltást. De Timon még csak 8 hónapos volt, nem kaphatott oltást, mivel 9 hónap alatt nem lehet beadni, így mire betöltötte, már túl is volt a betegségen... :(
De Fruzsi és Timon nagyon megszenvedte a betegséget, magas lázuk volt, nagyon levertek voltak, 1 hétig csak ágyban feküdtek. Timonnak meg is maradt 2-3 pötty, de egyébként tele volt az egész teste, tényleg mindenhol!
Elég brutálisan jött ki rajtuk.
A 3 nagyobb gyerekem, 1997-ben volt bárányhimlős. Edit (5,5 évesen) hazahozta az oviból, 3 hét alatt túl volt rajta teljesen mindegyik. Kitti 3 éves, Dia 1 éves volt. Akkor még nem volt védőoltás. Egész nap púdereztünk, és pizsamában voltak, nem voltunk sehol, szépen helyre jöttek. Minimálisan volt lázuk, de a sok pöttyből  1 se maradt rajtuk, és jó volt a kedvük. :)
Amikor rákérdeztem a Doktornőtől, h lehet ez, h a kicsik nehezebben , a nagyok pedig olyan könnyen vették, azt mondta, h a gyerekek más generációhoz tartoznak. Eltelt 11 év, ez alatt mutálódott a vírus, és más a lefolyása.
Szóval ha mérleget kell vonni, a védőoltás mellett szavazok!
Ráadásul ha rákerestek itt a neten, h milyen szövődményei lehetnek a bárányhimlőnek, akkor mindenképpen. Persze nem biztos, h lesz valakinek, de ezt előre nem lehet tudni... jobb óvatosnak lenni!
Hát igen, vannak mindenféle vélemények, ki mire "esküszik", de a védőoltások szerintem fontosak, bár olvastam már mindenféle összeesküvés elméletet...
Viszont ilyenkor legyengítetten kapjuk meg a betegséget, és a szervezet így tud ellene hatékonyan védekezni, mert később felismeri.
De téveszme, h át kell esni a himlőn, mert 1x aki átesik az se marad védett, példa rá Fruzsina lányom, aki 5 éve 9 évesen esett bele. Mint fentebb is írtam nagyon megszenvedte az egészet, tele volt pöttyökkel, nyoma nem maradt, mert már nagy volt, és megértette, h ne vakarja, de magas láza volt, és 1 hétig csak feküdt...
Viszont 2012. nyáron kijött rajta az övsömör, amit szintén a bárányhimlő vírusa okoz, de nem azért, mert előzőleg nem jött volna ki rajta a betegség...
Az övsömör se kis baj, 10.000.- ft-on felül voltak a gyógyszerek, kencék. Ráadásul nagyon gyorsan alakul ki, és komoly lehet. Fruzsinak a szeme mellett jött ki, és ha ez rámegy valakinek a szemére, akkor szaruhártya kilyukadást okozhat, ezáltal vakságot!
Pont Debrecenbe mentünk másik dokihoz, amikor kijött rajta. Reggel induláskor csak fájt neki az arca, meg piros volt, azt gondoltam, h elfeküdte. Mire Debibe értünk, már több pötty is lett rajta, amik gyorsan átalakultak hólyagokká, mint égéskor, nem is értettem, h mi van, de mivel a Klinikán voltunk, gyorsan át mentünk a bőrgyógyászati klinikára, ahol utolsóként (mivel nem volt időpontunk), de megvizsgálták, lehetőség: vagy befekszik 1 hétre és ingyen vannak a gyógyszerek (de mivel nem volt nálunk semmi ruha, holmi, rögtön utaznom kellett volna megint a cuccokkal), vagy 3-4 nap múlva kontroll és a gyógyszert nekünk kell megvenni...
döntés: hát inkább utazgattunk, főként, mert azonnal át kellett mennünk a szemészetre is, ott is írtak jó drága szereket, 2 nap múlva oda is vissza...
Így még 2x mentünk, és gyorsan túl lettünk rajta, de lehetett volna rosszabb is, ha pl. arra várok, h majd itthon kapok valamikorra időpontot... vagy nem foglalkozok vele... bele se akarok gondolni!
Egyébként az övsömör gyorsan gyógyul magától is, de a legveszélyesebb, ha a szeme mellett jön ki...
Állítólag az övsömör akkor alakul ki, ha valamiért gyengébb valaki immunrendszere... de ezt már csak akkor tudjuk meg, ha beleestünk valamibe...

Szerintem ha ezt is számba vesszük, akkor mindenképpen érdemes a védőoltást beadatni, igaz, h nem olcsó az se, de sok-sok kellemetlenségtől megkímélhetjük magunkat és a gyereket is!

Nézzétek meg ezt az orvosi vélemény-t!

Frissítés: Pár napja beszéltem a doktornővel, és azt mondta, h a betegségen ha 1x átesik valaki, az sem ad teljes védettséget, egyrészt, amit már írtam, lehet utána övsömöre bárkinek, másrészt mivel sokan be vannak oltva, az emberek nem találkoznak az ismétlő kis fertőzéssel, amit még le tud győzni a szervezetük és ellenállóbbá válik, hanem most már ritkábban tör ki ez a betegség igazán, és csak a durván mutálódott vírussal találkozunk és újra elkaphatjuk! :(

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése